Azt állítom, hogy a rózsa a végső "high-low" virág. Megtalálható a Villa Cimbrone kertjeiben, ahol a Földközi-tengerre néz, vagy celofánba csomagolva egy sarki bodega műanyag vödörjébe szorítva. Parfümipari eszközként való híre eddig hullámvölgyeket élt meg, mint például a 19. század rózsaőrülete Józsefina császárné hatására, miközben 1919-ben Coco Chanel azt mondta: „Egy nőnek nő illatú kell legyen, nem rózsa.” Fájdalmas megjegyzés.
A rózsa hosszú utat tett meg vissza a csúcsra – bár soha nem tűnt el teljesen a parfümörök eszköztárából (a feljegyzések szerint még a Chanel No. 5-nek is van rózsa jegye). 2024-ben azonban a rózsa ismét vezető szerepet kap a parfümvilágban. Utóbbi években kicsit kisiklott az emelkedése, amikor az illatkedvelők mindent rákattantak a gourmands-ra – különösen a vanília illatokra. Most viszont készen állunk lecserélni a Baccarat Rouge 540-t valami... rózsábbra.
Mit jelent az, hogy „rózsább” most? Tényleg... szinte bármit. Nagyon messze jutottunk az egynemű potpourris rózsától. Nem hiszi? Mi lenne ezzel: a Lancôme nemrégiben kiadott 11 rózsaparfümből álló kollekciót, hogy felbolygassa a kategóriát – és véglegesen bizonyítsa ennek a virágnak a hihetetlen sokféleségét.
Mint megreformált rózsaellenes, személyesen tanúsíthatom, hogy most már mindenkinek van egy rózsaillata. Ezek nem anyukád (vagy nagymamád) kertjének hétköznapi rózsaillatai. Ez az új rózsaparfüm-generáció arra ösztönöz bennünket, hogy mindent felejtsünk el, amit eddig a rózsáról gondoltunk, és lássuk (és szagoljuk) ennek a virágnak a sokféle oldalát egy teljesen új módon.
Emma Vernon, a Perfume Room podcast házigazdája szerint a modern rózsaillat evolúcióját a kulturális és divat trendekkel követhetjük nyomon. „Ez egy olyan jegy, amely a divat és társadalom nagyobb trendjeire utal,” magyarázza. A 2010-es évek közepén új niche parfümmárkák a gendersemleges csomagolásukkal és illataikkal új, modern csavart adtak a régi rózsának. „Társadalmilag, ez egy olyan időszak volt, amikor az emberek kezdtek megérteni a nemi spektrum sokféleségét,” mondja Vernon. És ez volt a „girlboss” korszak születése is, ahol a nőket arra ösztönözték, hogy másszanak fel a vállalati létrán, és hajtsanak 24/7. „Ekkor jönnek ezek az ipari, unisex, menő márkák, és mind kiadnak ipari, unisex, menő rózsaillatokat: Le Labo Rose 31, Byredo Rose of No Man’s Land," mondja Vernon.
A 2020-as évek elején megjelent a „maximalista, luxus rózsa” mint státuszjelző. Gondoljunk csak Tom Ford Rose Prick-jére. Röviddel ezután, a TikTok- és pandémiavezérelt cottagecore, coquettecore, és Barbiecore ütközés növekedéshez vezetett a kacér, ultra-feminine rózsaterületén, mint például a Parfums de Marly pasztell rózsaszín Delina (egy 2024-es Best of Beauty győztes, fontos megjegyezni). Az illatviselők készen álltak „újra birtokba venni a ‘Igen, olyan szeretnék lenni, mint egy édes rózsa, és nincs szégyenérzetem emiatt. Rendben van, hogy parfümömmel nyíltan feminin akarok lenni,’” mondja Vernon. Mi jön ezután? „Szerintem afelé tartunk, hogy mindig megpróbálnak fellázadni az ellen, amit a mainstream korábban azt mondta, hogy nem így kell lenni,” mondja Vernon, aki azt gondolja, hogy talán ez a „szennyes, szemérmetlen, ’80-as évekbeli animalikus rózsa” visszatérését jelenti majd. (Gondoljunk csak az Ungaro Diva-ra és az Estée Lauder Knowingra. Igen, kérem!)
Bár a nagy, a szobát betöltő ’80-as évekbeli illatok visszatérése még elkerülendő, egy teljes rózsaátvétel határozottan zajlik. Térjünk vissza egy percre a Lancôme 11 rózsaillatú új illatsorához, hivatalosan az Absolue Les Parfums néven. A világ legnagyobb parfümőreit kérték fel, hogy egyedi módon értelmezzék a virágot. Például Frank Voekl, aki a Glossier You és a Le Labo Santal 33 megalkotója, a Rose or Die, egy fás rózsa füstölt fekete tea, bazsarózsa, és gaiac fa jegyekkel, megalkotója. Van egy chypre rózsa, egy akvás rózsa, egy citrusos rózsa, és egy mega virágos, amelyet 1001 Roses-nak hívnak, amit a márka a „frissen szedett rózsa legtisztább értelmezéseként a Domaine de la Rose-ból,” Lancôme rózsaföldje Grasse-ban, ír le.
Ahogy említettem, egyszer határozottan rózsaellenes voltam. Aztán körülbelül négy évvel ezelőtt, Frederic Malle Portrait of a Lady mindent, amit korábban gondoltam, a feje tetejére állított. Megtanultam nem csak értékelni, hanem szeretni is a rózsaillatokat. Amikor a Lancôme új illatai megérkeztek hozzám, nem vesztegettem az időt, hogy kinyissam a dobozt és elkezdjem szippantani. Mint egy hitelesített chypre rajongó, legizgalmasabb volt számomra az Alexandra Monet és Alber Manillas által tervezett Hot as Rose feketeribizlivel és pacsulival, és az I Flamed a Rose, egy vetiver, ambrox, és pacsuli keverék Daphné Bugey álmaiból. A Hot as Rose ideális belépési pont a chypre műfaj számára a feketeribizli zamatos csípése miatt. Az I Flamed a Rose füstös és bonyolult – talán még megosztó is. Vannak tömegkedvenc rózsák, mint a csinos citrusos és fehér tea Le Parfum, ami tökéletes lenne a mindennapi, irodai viseletre, és vannak furcsább illatok, mint a fagyos, akvás, mohás alapú Not Your Rose.
Fanny Bal parfümőr két illatot készített a kollekcióban: a harmatos, élethű 6 AM Rose-t, amelyet a legendás parfümőr, Dominique Ropion – a Portrait of a Lady alkotója – partnereként formulázott, és a gyümölcsös virágos Storm & Roses-t, egy elektromos keveréket pacsulival, feketeribizlivel és a Lancôme saját rózsáival.
„A dolog a rózsával az, hogy szagmászatod és oly sok különböző oldalát fedezheted fel,” Bal magyarázza hozzáállását a két illathoz és az egész kollekció tézisét. Bal a 6 AM Rose-t „frissnek” és „szirmosnak” írja le az élénk, majdnem nedves rózsa és jázmin kombinációjának köszönhetően, és a Storm & Roses-t „elektrikusnak” nevezi.
Még akkor is, ha nem a lényeges esemény része, ez a sokoldalú virág nélkülözhetetlen része a parfümőri palettának. „Az egyik első dolog, amit parfümőrként csinálsz, az egy rózsaakkord felépítése,” mondja Joey Rosin a Hoax Parfum butik parfűmházból, aki gyakran ragad meg egy rózsát, amikor egy illaton dolgozik, mert az „nem elég érzéki” vagy hiányzik belőle egy adott „emelés.” Ekkor jön hasznosnak a rózsa. „Tíz esetből kilencszer, a rózsa vagy a rózsa anyagai elvezetnek ehhez,” magyarázza. „Ez csak test, test, test.” (Rosin nemrég készített egy illatot Troye Sivan Tsu Lange Yor sorozatához.) Bal a rózsát „kényelmes” részeként határozza meg a palettáján, mondván, hogy „nagyon elegáns és erős”, bármilyen módon is használják. Frédéric Malle parfümőr egyszer úgy írta le, hogy a rózsa nem rózsa: „A természetben nincs egy rózsa, amely úgy szaglik, mint egy másik,” írta. „Természetesen mind rózsás illatúak, de általában minél sötétebb a virág színe, annál melegebb az illata. A vörös rózsák meglehetősen gazdag illatúak, szinte mint a dohány, amit valami édes, például málna kever. A halvány rózsák friss illatúak és kicsit földiesen.”
Tehát ha a rózsaillatokra púderes, finom fürdőszappanok és "nagymama parfümök" asszociálnál, itt az ideje, hogy kitágítsd az olfaktorikus horizontodat. „Az egyik nagyszerű dolog a rózsákban az, hogy mivel mindegyiknek annyiféle arca van, könnyen keverhető más dolgokkal,” mondta korábban Malle. És mivel a rózsa annyira jól játszik együtt számtalan jeggyel, szolgál alapvető eszközként a parfümőrk számára a művészi kifejezéshez. Rosin különösen szereti a rózsa és a licsi kombinációját, és Bal egy modern rózsát friss, zöld, gyümölcsös jegyekkel, vagy fával és pézsmával jellemez.
Előre tekintve fedezd fel a legizgalmasabb új megjelenéseket olyan márkáktól, mint a Diptyque, a Cult Gaia és a Byredo, és lásd, hogyan értelmezik újra a parfümörök a rózsát váratlan módon.
Nincs olyan csendes luxus, ha nagy, merész rózsa illatokról van szó. A legjobb módon sugározzák a hangos, túlzó pompát, mint amikor a Kardashian-Jenner barátai és férjei virágokkal díszítik otthonaikat születésnapokon és évfordulókon. A Bvlgari Le Gemme Sahare-t határozottan a gazdag-lány rózsai közé sorolnánk, bár inkább a Szaharára emlékeztet, mintsem Calabasasra; szatén sivatagi rózsából és ambariumból álló gazdag, egyedi illata órákig tart.
Az újból piacra dobott Balmain Beauty Carbone párosítja azt, amit a márka „maximalista pézsmának” és egy „minimalista rózsának” hív. Mind a pézsma, mind pedig a rózsa abszolút lehetőséget kap a sötét és világos oldalaik megmutatására, a rózsa eleinte lágyan és édesen tűnik fel, majd mélyül a szenzuális pézsmával és a meleg, fűszeres kömény jegyekkel.
Az Amouage, egy olyan parfümház, amely gyakorlatilag kiárasztja magából a luxust, gourmet csavart ad a rózsának új Love Delight-jával. A rózsa fokozódik gyömbérrel, fahéjjal és mértéktelen mennyiségű rumbal.
Ezek a rózsaillatok túllépik azt a határt, amit egy rózsa jelenthet: száraz, jeges, szélfútta. A természetből ihletet merítve, megmutatják a rózsa fejlődését egy egyszerű kerti virágból egy komplex, változó ikonná. A Diptyque Rose Roche, amely a márka új Les Essences de Diptyque sorozatának része, újabb ódát mond a sivatagi rózsára, de míg a Bvlgari rózsa gazdag, mély és fűszeres illatú, a Rose Roche szinte kristályosnak érződik a citrom és a fényes pacsuli keverékének köszönhetően. Kiváló kitartása van, mégis átlátszónak érződik, mint egy lenvászon ruha.
A sivatag volt a Byredo Desert Dawn ihlete is, amely borsos kardamom kombinációval nyit, amit egy maroknyi rózsaszirom lágyít meg, száraz, ropogós papirusz alapra keverve. A Desert Dawn nem kifejezetten rózsaillat, mivel a szantálfa és vetiver dominál a szívnél, de a rózsa lágysága segít kisimítani az éles széleket.
A Future Society Haunted Rose egy 1960-ban utoljára látott, kihalt dél-afrikai virágból inspirálódott, harmatos, friss rózsát párosítva egy adagnyi sáfránnyal, fekete borssal és maracuja gyümölccsel, hogy királykisasszonyt rázza ki kényelmi zónájából.
Néhány illatot csak a szórakozásra és frivolításra teremtettek, és a rózsa lehet egy első osztályú partilány. A NOYZ Love Club egy másik rózsa és sáfrán kombináció, olyan lédús és flörtölő, mint a neve sugallja. Ez egy illat, amely a rózsát kihozta a kertből, és az őt a táncparkett közepére helyezi. Kölcsönadott neked a bőrdzsekijét és egy cigarettát, és ki tudja, vajon merre vezet az éjszaka.
Charlotte Tilbury Love Frequency áttetsző forró rózsaszín üvege egy sejtés a benne lévő illatról: egy fás, rózsaszín borsos, csalogató illat. Az illatot Tilbury által „érzelemfokozó molekulákkal” formulázták, amelyeket rózsából és cashmeranból nyernek ki az „érzések fokozására”, ami valószínűleg csak szórakoztató marketing, de hé - talán ez lehet a rózsa, amibe beleszeretsz!
Még mindig van hely a „hagyományosabb” rózsaértelmezéseknél, amelyek teljesen átölelik a virág szelídebb oldalát.
Ha valami klasszikusat akarsz, próbáld ki a Frédéric Malle Lipstick Rose-ot. Az illatot - találgathattad - egy vintage rúzs illata ihlette, lágy, púderes rózsavírajúd és ibolya jegyekkel ragyogó grépfrúttal, vanília és pézsma alapra. Gondolj rá, mint egy retro filmsztárra, mindez palackba zárva.
A Prada Infusion de Rose-ját „kecsesnek” írja le, és pontosan így is szaglik, a török rózsa és a neroli szép, friss kombinációjának köszönhetően. Az Aerin egész sor rózsaillattal rendelkezik, beleértve a legújabb Rose de Grasse flankert, a Rose de Grasse Pour Filles-t, egy könnyebb, frissebb rózsaillat kezdők számára.