A vanília az a nosztalgia, ami üvegbe van zárva – és számos módja van annak, hogy nosztalgiát idézzünk elő. A parfümkészítők új, modern vanília korszakot hoznak létre – a szerkesztők, akik korábban kerülték a vaníliás illatokat, gyorsan annak hatása alá kerülnek.
A vanília történelmileg születésnapi torták és a ’90-es évek parfümjeinek alapanyagául szolgált: "Mindenki vaníliát viselt a '90-es években, és minden annak illatát árasztotta: a Body Shop, gyertyák, vaníliaillatú Beanie Babies - minden," emlékszik vissza Rosie Jane Johnston, aki saját nevét viselő parfümmárkája megalkotója.
És most, ismételten, sok dolog illatozik édeskésen, mint a vanília… de nem túl édesen. Mert a vanília nem mindig kell, hogy úgy illatozzon, mint egy cupcake. A grunge generáció szerelme az illatiránt 1992-ben indult Thierry Mugler Angel parfümjével, az első modern gourmand illattal, amely "egy misztikus, parfümös dolog, amit nem viseltél, hanem az viselt téged," mondja Bee Shapiro, az Ellis Brooklyn alapítója. Ez bizonyíték arra, hogy a vanília akár risqué is lehet. (További bizonyíték: a vaníliát valaha annyi szerelmi bájitalban használták, hogy eladását betiltották a középkori Európában.)
Az elmúlt két évben a vanília ismét uralja az illatokat. A By/Rosie Jane 2022-ben mutatta be a Dulce-t, "egy igazi vaníliát, közvetlenül," mondja Johnston, aki ezt biztosan nem eltúlozza. "Egy pici mennyiségű Hinoki fa [emeli meg], de még mindig megkérdőjelezhetetlen vanília." Jennifer Fisher vaníliát és kókuszt kevert az első illatához, a My Scenthez, körülbelül ugyanekkor. "Azt akarom, hogy bárki, aki viseli, szexinek érezze magát," mondja Fisher. Az Ellis Brooklyn pedig bemutatta a Vanilla Milk-et.