A "The Scenario" rovatban Kirbie Johnson, újságíró, a legfelkapottabb filmek és TV-műsorok kulisszái mögé kalauzolja az olvasókat, bemutatva, hogyan készülnek a legjobb parókák, speciális effektusok sminkjei és még sok más. Ebben a kiadásban Johnson beszélgetett a "Saturday Night" haj osztályának vezetőjével, Janine Thompsonnal és a smink osztályának vezetőjével, Tricia Sawyerrel, a színészek sokaságának átalakulásával járó kihívásokról és sikerekről, amikor a késő esti komédia legendáinak csapatává alakulnak.
A "Saturday Night Live" idén ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. A Jason Reitman rendezte "Saturday Night" film azt a káoszt, csínyeket és vállalati politikát tárja fel, amelyek megakadályozhatták volna a show adásba kerülését. A film, amely október 11-én jelent meg (a show évfordulóján), a műsor eredeti szereplőit és alkotóját, Lorne Michaels-t követi, újraértelmezve az első élő közvetítés előtti 90 percet 1975-ben.
Természetesen, az SNL már öt évtizede létezik, folyamatosan felfedezve ismeretlen komikusokat (Adam Sandler, Amy Poehler és Bowen Yang - hogy csak három személyes kedvencemet említsem) a névtelenségből és egy A-listás sztárrá fejlesztve őket. Az eredeti szereplők között ott voltak a fiatal, ápolatlan komédia legendái is, mint Chevy Chase, Gilda Radner, John Belushi, Dan Aykroyd és Jane Curtain, akiket a filmben ismert színészek (Dylan O’Brien, Rachel Sennott, Lamorne Morris) és feltörekvő tehetségek (Cory Michael Smith, Gabriel Labelle, Matt Wood) egyaránt ábrázolnak.
A film Emmy-díjas haj osztályvezetője, Janine Thompson (The Morning Show, Bosszúállók: Végjáték és Végtelen háború, Volt egyszer egy Hollywood) és Emmy-jelölt smink osztályvezetője, Tricia Sawyer (Palm Royale, Love & Death, Wandavision) mesélt a kihívásokról, amelyeket egy szeretett szereplőgárda egy másik szeretett komédia történelmi szereplővé való alakítása jelentett. “Nyilvánvaló, hogy vannak dolgok, amiket nem lehet pontosan illeszteni,” mondja Thompson, mivel sok színész csak enyhe hasonlóságot mutatott a karakter párjával. “Nem néznek ki ugyanúgy. És [Reitman] ezzel rendben volt. Azt mondta, hogy hozzuk őket olyan közel a ‘érzethez és hangulathoz’, amennyire csak lehet.”
Ez azt jelentette, hogy a haj és smink osztály nem az eredeti szereplők pontos másainak létrehozásával volt megbízva, hanem finom trükkökkel kellett eljátszaniuk a szem és az elme érzékelését. “Amikor egy hasonlító sminket készítünk, úgy gondolom, hogy az összes apró részlet összessége képes megváltoztatni az érzeted az előtted álló színészről a kamerában,” mondja Sawyer.
A haj és smink csapatok gyakran öt-hat színészen dolgoztak reggelente, de végül két-három órán belül mindenkit fel tudtak készíteni a forgatásra—ami hatalmas teljesítmény, tekintve, hogy a főszereplők száma több tucatot is elért. A film átalakulásai lenyűgözőek, de meglepő módon, az alkotni kívánt megjelenések nem (túl sok) műanyag kiegészítőkkel lettek végrehajtva. Inkább Thompson és Sawyer hagyományos filmvarázslat eszközökre, mint például ügyes paróka alkalmazására, kontúrozásra és öregedő sminkre támaszkodtak. Olvass tovább, hogy megtudd, ki borotválta le a szemöldökét, ki töltött órákat a göndör haj formázásával, és ki viselt műanyag anyajegyet.
Thompson szerint a legnehezebb karakter számára Dan Aykroyd, akit O’Brien alakít, a két színész testalkatának és megjelenésének különbözősége miatt. “[Aykroydnak] hatalmas feje volt,” mondja Thompson. “Nagy, lomha ember volt, míg Dylan nem.” Amikor az SNL elindult, Aykroyd 22 éves volt, míg O’Brien 32 évesen forgatott, ami segített az illúzió megteremtésében, hogy O’Brien túlnyomóbb megjelenést kelt testalkatában.
Thompson azt is megjegyzi, hogy Aykroyd természetesen rendezetlen haja “parókának tűnt” - kontrasztban O’Brien hullámos, de kontrollált frizurájával - így elsődleges kihívása az volt, hogy O’Briennek olyan parókát készítsen, amely rendezetlennek tűnik, Aykroyd jellegzetes hajtincsivel anélkül, hogy az elvonná a közönség figyelmét. A parókának nem szabad csökkentenie O’Brien fejének felületi területét sem; azt a fejet a lehető legnagyobbnak kellett láttatni. Thompson O’Brien természetes hajvonalát is eltakarta, hogy olyan benyomást keltsen, mintha nagyobb homloka lenne.
Szerencsére, O’Brien esetében itt véget értek a kihívások. “Dylan egy karakter… Nagyon szórakoztató, de egyszerre hihetetlenül profi,” mondja Thompson. “Bejön, és olyan, mintha csak egy menő srác lenne az utcán, de amikor már munkára kerül a sor, az a srác pontosan tudja, mit csinál és rendkívüli módon eszes; semmi fakszni.”
Cory Michael Smith olyan könnyedén játssza Chase jellegzetes arroganciáját, hogy nehéz nem szurkolni neki a képernyőn (még ha nem is akarod). Mivel Smith már elég hasonlóan nézhá ki egy fiatal Chase-hez, a haj osztály képes volt újraalkotni a kerek hajvonalát és laza hajfésülését Smith természetes hajának formázásával. “Ez volt a fő cél minden reggel: elérni azt a [téglalap alakú] formát. Nagyon kellett ügyeskednünk,” mondja Thompson. “És a szegény fiú; a haját rövidebbre kellett vágnunk a tetején, és úgy kellett viselnie [két hónapon át], de még így is sikerült csinosra formázni, amikor nem forgatott.”
Braun az egyetlen színész, aki két ikonikus alakot alakít, Andy Kaufmant és Jim Hensont (igen, a Muppet legendát) a filmben, ami azt jelentette, hogy sok időt töltött a haj és smink trailerben, és a forgatási ütemtervének biztosítania kellett, hogy csak egy karaktert jeleníthessen meg naponta. “[Braun] mindenre bevethető volt, és nagyon aprólékos, mindig odafigyelt minden részletre,” mondja Sawyer. “Így nagy élmény volt karaktert találni vele együtt.”
Henson átalakulásához egy különleges bajusz és szakáll készült, hogy visszatükrözze Henson jellegzetes, hippis arcszőrzetét. Ezek a szőrzetek külön választva voltak, hogy lehetővé tegyék az arcmozgást, és hogy a bajusz könnyedén eltávolítható legyen alkohol segítségével az étkezésekkor. Sawyer azt mondja, hogy tisztította, ápolta és kondicionálta a bajuszt, a Davines OI All in One Leave In Hair Milk Spray-vel, amelyet vízzel hígított, majd egy éjszakán át hagyta megszáradni.
Sawyer a térhálós és stipplés módszert is alkalmazta, egy finom öregítő technikát, amelyet kameramunkához használnak: szivaccsal való pattintgatást folyékony latexbe mártva—a termék, amit amikor megszárad, struktúrát és ráncokat ad a bőrnek—, hogy idősebbé tegye őt. A ráncok kiemelése érdekében Sawyer finom vonalakat és öregedési foltokat festett rá.
Kaufman esetében, akinek életében nem volt arcszőrzete, kivéve egy kifejező, vastag homlok sávját, Braun három protézismole-mintázatot viselt Kaufman másolására, plusz egy szemöldök készüléket, míg a természetes szemöldökeit ragasztóval rögzítették, hogy helyben maradjanak. “Sasha Camacho Van Dyke a Vincent Van Dyke Effects-től készített nekem egy nagyon kis kézzel kötött csipkeszőr-darabot, amit minden nap fel tudtam tenni Braun homloka közepére,” mondja Sawyer. “Andy ritkás homloksávja egy olyan részlet volt, amit hozzá tudtunk adni Braun átalakulásának segítéséhez.”
Hunt Radnerré alakítása munkás feladat volt a csapat számára; míg a többi színész leginkább csak a hajváltásával vagy bajusz hozzáadásával átalakítható volt, Radner különleges szemkarikák és “egyedi orr” hozzáadását igényelte. Sawyer fontolgatta arccsont protézisek alkalmazását, de végül rájött, hogy csak festékpor (a televízióban és filmekben használt hagyományos arcfestékek) és néhány speciális kontúrozás szükséges, hogy Hunt a Radner területére kerüljön. Emellett Hunt szemöldökét hasonló formára borotválta, mint Radneré, hogy elérjék az átalakulást. “[Hunt] nagyszerű volt,” mondja. “Szép, sűrű szemöldöke volt, és tudtam, hogy ez harc lesz, de ő teljesen benne volt.”
Rachel Sennott haja hosszú és egyenes némi textúrával—teljesen eltérően a képernyőn megjelenő ellenpontjától, Rosie Shustertől. Meglepő, hogy nem visel parókát; egy T3 Interchangeable Styling Wandot alkalmaztak a spirálos fürtök kialakításához, ami nem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek hangzik. “Egy óra volt a hajszékben, hogy ezeket a fürtöket elérjük—minden reggel azoknak a szegény lánynak a hajába verve ezeket a fürtöket,” mondja Thompson.
John Belushit, akit Matt Wood alakít, mind Thompson, mind Sawyer kihívásként értékelte, köszönhetően némi nehézségnek az arcszőrzetével és parókájával kapcsolatban. “Sok különféle dolgot kipróbáltunk [Wood] szakállával,” mondja Sawyer. A produkciós ütemterv megváltozott (ahogy szokott), ami azt jelentette, hogy az a szakáll, amit Wood eredetileg megnövesztett, le kellett borotválni más jelenetek forgatása miatt, ahol szakálltalan volt. Ennek eredményeként a sminkrészlegnek több munkát kellett végeznie Wooddal, mint eredetileg tervezték. “Ezután minden alkalommal fel kellett tenni az [arcszőrzetet],” mondja Sawyer. “Ez az utolsó pillanatban került bele.
Belushi ritkuló haja is különleges kihívást jelentett a haj osztály számára. “A Belushi paróka nehézséget okozott, de miután sikerült, meg is csináltuk,” mondja Thompson. “Belushinak ritkás volt a haja [a fej tetején], de nagy haja volt, így különösen ügyeltünk rá, hogy bepillantást nyerhessünk a parókába.” Kísérleteztek azzal, hogy kopaszsapkát alkalmaznak a paróka alá, de végül a bőr színű selyem bélés alatt való elhelyezését választották, hogy kevesebb telt haj illúzióját keltsék. “[A filmkészítők] csináltak egy felvételt, ahol [Wood] fejének tetejéről, mert egy kanapén feküdt, és mi azt mondtuk,‘Hála istennek, ma tökéletesen sikerült!’”
Gabriel LaBelle-nek természetesen göndör haja van, míg Michaelsnek nem volt. Ahelyett, hogy parókát tettek volna LaBelle-re, Thompson helyett úgy döntött, hogy minden reggel kiegyenesíti a haját, mert LaBelle nem volt megszokva a paróka viselésére. “Azt gondoltam, az utolsó dolog, amire szüksége van, az, hogy egy egész napra parókába kerüljön, ha még nem igazán viselt előtte ilyet,” mondja Thompson. Előre formálták LaBelle haját, hogy lehúzza a hajvonalát, miközben hasonló visszahúzódás illúzióját keltették az élek sarkain, mint Michaels esetében.
Lamorne Morris karaktere, Garrett Morris (nincs kapcsolatban), Juilliard képzett és a troupe legidősebb tagja volt; ő volt az egyik azon kevés eredeti SNL játékos közül, akinek már volt megalapozott karrierje mielőtt csatlakozott volna a műsorhoz, ami nagy szerepet játszott abban, hogyan hordozta magát Lamorne a szerepben. “[Garrett] képzett volt. Operaénekes volt. Ő már régóta dolgozott. Lamorne csak ámulatba ejtett,” mondja Thompson. “Úgy gondolom, ez abból adódott, ahogyan mozgatta a testét.”
Lamorne egy kézzel kötött parókát viselt, amelyben a haj kerekítve volt a Garrett fejformájának utánzására; a paróka a természetes hajvonalába olvadt—nincs szükség átszobrászatra. Csipkéből készültek az oldalszakállai, amelyeket finom hajból vágtak és ragasztottak föl miután a paróka rögzítve lett a Baldiez ragasztóval. Saját hazai borotvált bajuszt viselt, amit Thompson szerint eredetileg nem kellett volna megtennie, mivel Garrett az első epizódban nem viselte azt. Lamorne azonban “rettenetesen” ragaszkodott hozzá, hogy bajuszával szerepeljen a felvételek során. Végül Reitman megengedte neki, hogy megtartsa a bajuszát, mivel Garrett későbbi epizódokban megnövelte a bajuszát az SNL során. De a forgatás felénél Lamorne meggondolta magát. “Úgy döntött, hogy nem viseli a bajuszát,” mondja Sawyer, “így végül kézzel felhelyeztünk [egy műbukot].”
Alig érintettem a "Saturday Night" haj és smink varázsának felszínét. Még rengeteg van, beleértve, de nem korlátozódva a kopaszsapkák használatára, összesen 27 parókára a főszereplők számára (plusz a háttérszínészek számára tele polcokon parókákkal), és egy protézis péniszre J.K. Simmons számára, ami őszintén több képernyőidőt érdemelt. Amellett, hogy minden karakter megjelenése meg lett tervezve, Sawyernek és Thompsonnak a csapatokat, valamint a színészeket időzítésben kellett tartania—ez egy kis teljesítmény, amire büszkék lehetnek.
“Janine-nel már 30 éve vagyunk barátok, és hosszú ideje nem dolgoztunk együtt egy filmen,” mondja Sawyer. “Számomra igazán különleges volt újra együtt dolgozni vele és ezt együtt csinálni.”